Uslugi_it_dla_biznesu_TBP

Usługi IT dla biznesu – jak mogą pomóc Twojej firmie?

Trudno wyobrazić sobie współczesną firmę, która nie posiada choć jednego komputera. Co więcej, coraz częściej posiadanie strony internetowej przez przedsiębiorstwo jest warunkiem podstawowym, aby mogła budzić zaufanie klientów. Bardzo dobrze podsumowuje to popularna ostatnio fraza: jeżeli nie ma Cię w internecie, to znaczy, że nie istniejesz. W 2011 roku jedna z agend rządowych republiki Federalnej Niemiec ukuła nawet pojęcie gospodarki 4.0. Zakłada ono, że w XXI wieku wiele czynności, które wykonywał dotychczas człowiek, robić będą komunikujące się ze sobą inteligentne komputery.

Wyzwania gospodarcze ery 4.0.

Kluczowym wyzwaniem współczesnej gospodarki staje się nadążanie za technologią. Celowo użyte zostało słowo wyzwanie, gdyż ilość punktów stycznych każdej firmy z technologią rośnie. Poza wprowadzaniem nowoczesnych rozwiązań w dziedzinach „core biznesu” danego przedsiębiorstwa takich jak np. produkcja czy zarządzanie magazynem, zmiany muszą pojawić się również w pozostałych obszarach operacyjnych. Weźmy pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, które do niedawna sprowadzały się głównie do zatrudnienia rzetelnej firmy ochroniarskiej. Rozwój technologii spowodował, że rywalizacja w tej dziedzinie odbywa się teraz głównie w sieci. Kiedyś szpiegostwo przemysłowe polegało np. na przekupieniu inżyniera z danej firmy (najlepiej takiego, który miał długi) lub zatrudnieniu się pracownika wywiadu do firmy i wykradanie kopii dokumentacji. Dziś pierwszy front tej batalii przebiega w internecie pomiędzy komputerami atakującego i atakowanego. Jak to w życiu bywa, wygra ten, który lepiej się przygotował.

Jak nadążać za technologią?

Opisane powyżej wyzwania mogą brzmieć jak koniec świata dla wielu mniejszych firm, które nie mają rozbudowanych działów IT i nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienia kilku dodatkowych inżynierów. Czy aby na pewno tak jest? W tej sytuacji warto sobie przypomnieć pewne ekonomiczne prawo, które mówi, że „rynek nie znosi próżni”. W odpowiedzi na taką rynkową niszę powstał właśnie outsourcing usług IT dla biznesu, czyli przedsiębiorstwa specjalizujące się w obsłudze procesów informatycznych (takich jak np. helpdesk IT, bezpieczeństwo systemów, administrowanie serwerami, zarządzanie dostępami do aplikacji, danych itp.) na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Korzyści z outsourcingu usług IT jest wiele:
optymalizacja kosztów – jedną z najczęstszych przyczyn korzystania przez firmy z tego typu usług są zdecydowanie niższe koszty oraz ich elastyczność. Usługi te są rozliczne w modelu godzinowym (w pakietach lub wedle wykorzystania), co pozwala dopasować koszt do rzeczywistego zapotrzebowania na pracę informatyka. Co więcej, mamy w tej cenie dostęp do fachowców z rożnych dziedzin (np. programistów, administratorów). Zatrudniając jednego specjalistę od bezpieczeństwa na pełen etat, nadal mamy zapotrzebowanie na administratora. Dodatkowo eliminowane są koszty rekrutacji, zapewnienia szkoleń, miejsca pracy, sprzętu itd.
brak problemów kadrowych – postawienie odpowiedzialności za IT w firmie na jedną osobę jest rozwiązaniem co najmniej ryzykownym. W końcu każdy musi iść na urlop, chorobowe czy po prostu na szkolenie (które w tej branży są szczególnie ważne). Zdecydowanie się na outsourcing procesów IT do wyspecjalizowanej firmy, w zupełności zdejmuje ten problem z barków klienta.
dostęp do aktualnej wiedzy i najnowszych technologii – wraz z rozwojem nośników informacji i dostępnej wiedzy, trudno przedsiębiorcy być na czasie z wszystkimi rozwiązaniami dostępnymi na rynku. Zatrudnienie firmy zewnętrznej, która specjalizuje się w tej dziedzinie pomaga stać się liderem technologicznym w branży!
doświadczenie – jest na pozór zasobem, którego nie da się kupić za pieniądze, ale nie w tym przypadku. Nawet firmy mające swój zespół IT często decydują się na powierzenie nowego projektu zewnętrznemu podmiotowi. Przyczyną nie jest brak zaufania do własnych pracowników, tylko brak doświadczenia we wdrożeniu określonego rozwiązania.

Wymienione wyżej korzyści płynące z outsourcingu usług IT, nie wyczerpują w całości tematu, ale pozwalają zrozumieć sedno sprawy. Zwłaszcza dziś, w dobie nadchodzącego kryzysu gospodarczego, dla firm ważne jest elastyczne zarządzanie kosztami i zatrudnieniem, na które pozwala outsorcing usług IT. Skala osiągniętych korzyści to kwestia indywidualna dla każdej firmy. Zależy głównie od tego, jak duże jest przedsiębiorstwo, na ile złożone ma procesy oraz ile z nich można zautomatyzować.

Najnowsze wpisy

metricbeat-elk-stack-elasticsearch-kibana-logstash

MetricBeat

machine-learning-elastic-kibana-logstash-elk-stack

Machine Learning

filebeat_elasticsearch_elk_elkstack_logstash_kibana_beats

FileBeat

kibana-elkstack-elk-logstash-elasticsearch

Kibana

logstash-elk-elkstack-elastic-kibana

Logstash

elasticsearch-elk-elkstack-logstash-kibana

Elasticsearch